• hrisca

Hrisca este un aliment sanatos, care poate fi folosita ca un constituent universal al bucatariei.

Gatiti micul dejun sanatos, pranz sau cina, spectaculoase. Iata ce trebuie sa stiti despre hrisca.

Ce este hrisca?

Hrisca este o planta care apartine familiei Lapadovi, cu toate ca multi oameni o confunda cu cereale de tip. Vine din India, si in special din Himalaya, si in Europa ajunge in 15-16 sec. In trecut, hrisca era mancata numai pe cei saraci, dar astazi situatia este diferita. Desi hrisca continua sa fie mai raspandita in est, ea castiga popularitate, iar tara noastra e ca un exemplu de alimente sanatoase, potrivite pentru persoanele care mananca carne, precum si pentru vegani si vegetarieni.

Hrisca mai este numita orez mai negru sau grau negru, in principal pentru semintele sale, care sunt de fapt folosite in bucatarie. In unele tari, mierea facuta din hrisa este utilizata ca un medicament pentru tratamentul de raceli si virusi. Pentru productia de faina, este ca inlocuitor pentru orez sau fulgi de porumb.

Avantajele gatitului cu hrisca
Hrisca este un aliment de sanatate, bogat in vitamine si antioxidanti. Ea va hraneste corpul cu cantitati semnificative de vitamina A si C, precum si a unor minerale importante – fier, iod, calciu, magneziu, fosfor si zinc. Hrisca intareste parul, unghiile si hraneste pielea. Semintele de hrisca sunt ingredientul potrivit pentru dieta, deoarece acestea sunt nutritive, ofera satietate, sanatate si poate fi combinate cu alte produse, astfel incat dieta are un rezultat optim.

Hrisca in bucatarie – idei si recomandari
Hrisca este utilizata de obicei in bucatarie, fiarta, dar uneori in diferite retete necesita a fi prajita usor si sufocata intr-o tigaie. Daca fierbeti semintele, raportul dintre apa si hrisca trebuie sa aibe: apa – 01:02 (de exemplu, o cana hrisca are doua de apa). De obicei dureaza aproximativ 4-5 min ca hrisca sa fiarba si sa devina gata pentru utilizare. In unele cazuri, poate fi necesar sa se clateasca de cateva ori cu apa rece si lasati-o sa se macereze, dupa care se acopera cu un prosop.

Hrisca poate fi consumata in orice moment al zilei. Unii o prefera pentru micul dejun in loc de cereale cu lapte. Altii o prepara in salate, sosuri, piureuri, paste. In al treilea rand se foloseste ca ingredient in supe (in care se adauga la sfarsit) si feluri principale, iar un al patrulea – faina de hrisca, utilizata pentru a face diverse produse de patiserie dulci si sarate. Faina de hrisca nu poate fi utilizata singura in reteta, prin urmare, necesita intotdeauna adaugare de faina de secara in amestec.
hrisca2 Hrisca

Hrisca poate se combina cu: avocado, mazare, ciuperci, rosii, varza, cartofi, castraveti, morcovi, pastârnac, dovlecei, ardei. Se potriveste perfect cu toate produsele sale lactate – branza din intreaga lume, branza de vaci, iaurt sau lapte.. Bucatarii priceputi o combina cu carne de vita si de pui, dar exista si exceptii de carne de porc, foarte delicioasa. Unele persoane o prefera cu fructe de mare, sau cu peste: ton, somon, creveti, cod. Condimente putem alege intre marar, patrunjel, usturoi, piper negru. Functioneaza bine cu sos de soia sau sosuri pe baza de maioneza.

Daca va decideti sa utilizati hrisca ca ingredient in tort sau alt desert, combinati cu fructe de padure (in special afine), mere, pere, prune. Desertul se asezoneaza cu miere, nuci si stafide.

Cum se selecteaza si se pastreaza hrisca
Atunci cand alegeti hrisca, asigurati-va ca are o culoare mai deschisa. Ceea ce inseamna ca se pastreaza cea mai mare din valoarea lor nutritiva. Hrisca este cunoscuta de mirosul de mucegai, ceva vechi. Daca banuiti ca produsul nu este potrivit de utilizare, mai bine nu experimenti, pentru ca altfel va va aduce probleme de stomac.

Hrisca prima se depoziteaza in recipiente de sticla sau ceramica. Daca ati trecut deja de tratamentul termic, tineti cont de faptul ca nu dureaza mai mult de o zi in frigider.